Liikkuva lapsi ja jalat

Vanhempien tulisi rohkaista lapsiaan leikin kautta harrastamaan liikuntaa ja erilaisia urheilulajeja unohtamatta, että sen tulisi olla myös hauskaa. Lapset, jotka urheilevat säännöllisesti vahvistavat verenkiertoaan, lihaksistoaan ja koordinaatiokykyään. Urheileminen myös kehittää lasta, opettaa ymmärtämään terveellisten elintapojen tärkeyden ja toimimaan ryhmässä.

Kasvavat luut ja nivelsiteet

Lasten kehittymättömät luut eroavat aikuisten luista. Lapsilla luiden "kasvulevyt" sulkeutuvat tytöillä 13–15 ja pojilla vasta 15–17 vuoden iässä. Kuormitettuna nämä levyt ovat alttiimpia vammoille kuin jänteet ja nivelsiteet, jotka tukevat niveliä. Aikuisilla nivelsiteet antavat yleensä periksi ennen luustoa. Erikoislääkärit varoittavat toistuvasta ylirasituksesta, joka voi aiheuttaa kasvulevyjen tulehduksia.

Podiatriaan eli alaraajaongelmiin erikoistunut fysioterapeutti suorittaa perusteellisen alaraajatutkimuksen ja selvittää sen avulla jalkojen pituuseroja, heikkouksia tai biomekaanisia epätasapainotiloja, jotka on hyvä hahmottaa ajoissa vammojen ehkäisemiseksi.

Monet lapset kärsivät jalkaterän liiallisesta kiertymisestä, joka on yleisesti tunnettu jalkaholvien madaltumisena. Useimmilla lapsilla nämä vaivat häviävät ilman lääketieteellistä hoitoa. Mikäli lapsi kuitenkin kärsii selkeästi jalkaterän kiertymisestä, saattaa hän olla alttiimpi vammoille. Käänny lapsesi alaraajaongelmissa Askelklinikoiden asiantuntijoiden puoleen.

Yleisimmät vammat, joita esiintyy hyvin aktiivisilla lapsilla ovat:

Nilkan nyrjähdykset

Vanhemmilla lapsilla murtumia yleisempiä ovat venähtäneet tai revähtäneet nivelsiteet. Nyrjähdykset saattavat murtuman tavoin aiheuttaa turvotusta nilkan ympärille. Välitön hoito on välttämätöntä nopean parantumisen kannalta. Fysioterapeutilta saatavat tasapaino- ja venyttelyharjoitukset korjaavat koordinaatiota nopeasti.

Murtumat

Rasitusmurtumat ovat yleisiä lapsiurheilijoilla. Luiden kasvulevyt ovat erityisen herkkiä vammoille, mutta myös runko-osan murtumia esiintyy. Jos murtuma ei ole paha, lepo ja immobilisointi saattavat riittää hoidoksi. Hankalammissa tapauksissa vammat saattavat vaatia kipsiä tai kirurgisia toimenpiteitä.

Kantaluun apofysiitti eli Severin tauti

Kasvulevyn tulehdus eli Severin tauti huomataan usein kantapään kipuna, joka pahenee rasituksen jälkeen. Sen aiheuttaa kantajänteen välityksellä kiinnitysalueelle tuleva liiallinen kuormitus. Hoidoksi määrätään yleensä lepoa, kylmähoitoa sekä jonkinlainen korotus kantapään alle. Askelklinikalla voimme myös tarkistaa mahdolliset muut altistavat tekijät, kuten pohjelihaskireydet tai alimman nilkkanivelen lukkiutumisen. Esimerkiksi jalkapalloa ja salibandya harrastavilla alimman nilkkanivelen lukkiutuminen on yleinen vaiva.

Sääriluun sisäsivun luukalvon tulehdus eli penikkatauti

Tällaisissa vammoissa lepo on parasta hoitoa. Jos kipu on hellittämätöntä, lääkäri voi suositella vahvistavia harjoituksia, erityisiä kenkiä tai yksilöllisesti suunniteltuja tukipohjallisia.

Suomen Askelklinikat

Askelklinikat on vuonna 1995 perustettu valtakunnallinen hoitolaitosketju, jonka fysioterapeutit ovat alaraajaongelmien asiantuntijoita. Toimimme omilla fysioterapiavastaanotoillamme tai lääkäriasemien yhteydessä.